Chęć samorealizacji i poczucie niezależności, to główne powody, jakie motywują Polaków do zakładania własnych firm. Pod koniec 2013 r. konsultanci Zielonej Linii przeprowadzili badanie ankietowe, w którym podjęli temat przedsiębiorczości swoich rodaków.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, zdaniem ponad 43 proc. uczestników telefonicznej ankiety, w Polsce warto założyć działalność gospodarczą. Ta opinia była dominująca. Przeciwnego zdania było natomiast nieco ponad 23 proc. uczestników badania.
Obawy związane z założeniem własnej firmy
Wiele osób ma problem z podjęciem decyzji o założeniu własnej działalności, który wynika ze… strachu. Czego najczęściej obawiają się Polacy? Głównym przyczyną rezygnowania z planów o własnej firmie jest brak wystarczających środków finansowych. Tego zdania była połowa ankietowanych osób. Ponadto zniechęcająco na potencjalnych przedsiębiorców działają także trudności biurokratyczne, związane z otworzeniem i prowadzeniem własnej firmy (43 proc.) oraz wizja bankructwa, czyli obawa przed ryzykiem utraty środków finansowych (42 proc.). Zdaniem respondentów, wiele osób ma także problem ze znalezieniem odpowiedniej koncepcji biznesowej. Brak pomysłu na biznes to czynnik wskazany przez 32 proc. uczestników badania, a brak wiedzy merytorycznej nt. prowadzenia firmy – przez 25 proc. respondentów. Inne przyczyny, wśród których wymieniano m.in. wysokie podatki i trudną konkurencję ze Wschodu, przyczyniającą się do napływu tanich towarów, wskazało 12 proc. ankietowanych.
Skąd pozyskać środki na działalność gospodarczą?
Najprostszym rozwiązaniem są własne oszczędności. Niestety wielu Polaków nie ma wystarczająco dużo środków własnych, aby móc, tylko dzięki nim, otworzyć firmę. W związku z tym, jak wynika z badania, zdecydowanie najwięcej respondentów, bo 67 proc., wskazuje fundusze unijne, jako najlepsze źródło pozyskania środków na rozwój własnego biznesu. 30 proc. uczestników badania wybrałoby natomiast środki z urzędu pracy. Ponadto wymieniane były też inne źródła: kredyt (28 proc.), uczelniane inkubatory przedsiębiorczości (20 proc.) oraz inne (20 proc.), wśród których wskazywano np. pomoc rodziny. Najmniejsza liczba ankietowanych, 15 proc., jako źródło pozyskania środków na rozwój własnej działalności wskazała inwestorów, np. Anioły biznesu.
Motywacja Polaków
Najczęściej do założenia własnej działalności gospodarczej naszych rodaków motywuje chęć samorealizacji i poczucia niezależności na rynku pracy. Tego zdania było po 35 proc. respondentów. Szansę na duże zyski wskazało 18 proc. ankietowanych. Inne przyczyny, wśród których najczęściej wymieniano brak pracy i trudności z jej znalezieniem, wskazało 12 proc. uczestników badania.
W sytuacji, gdy Polacy są stosunkowo optymistycznie nastawieni do prowadzenia biznesu ( o ile już uda im się pozyskać własne środki) konsultanci Zielonej Linii zapytali respondentów także o to, czy założenie firmy bezpośrednio po zakończeniu nauki to dobry pomysł? Odpowiedź na to pytanie, jak też pełna wersja raportu są dostępne na stronie internetowej Zielonej Linii.
Więcej praktycznych artykułów i najnowszych wiadomości z rynku pracy można znaleźć na: https://www.facebook.com/zielonalinia19524.
Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/przedsiebiorczosc-w-polsce-raport-zielonej-linii